IPImen ، Firewall ، NGFirewall-UTM، آیپی ایمن، فایروال ایرانی ، فایروال بومی، یوتی ام بومی، یوتی ام ایرانی، فایروال نسل بعدی ایرانی، فایروال نسل بعدی بومی

پژوهشگران از یک آسیب پذیری Zero-Day پرده برداشتند که همه نسخ ویندوز آلوده آن هستند

اخبار داغ فناوری اطلاعات و امنیت شبکه

به گزارش سایت دهکرنیوز، یک محقق امنیتی یک آسیب پذیری روزصفر (Zero-Day) را بصورت عمومی منتشر کرد که تمامی نسخه ای سیستم عامل ویندوز (حتی نسخه ای سرور) به آن آلوده هستند.Takian.ir Researcher Discloses New Zero Day Affecting All Versions of Windows

این افشاگری پس از اتمام مهلت 120 روزه به شرکت مایکروسافت برای افشاء این آسیب پذیری و قبول مسئولیت انجام شد.

این بآسیب پذیری که توسط Lucas Leong از تیم تحقیقاتی Trend Micro Security کشف شده است، یک آسیب پذیری روزصفر است که در موتور پایگاه داده مایکروسافت جت (Microsoft Jet Database Engine) قرار دارد و به مهاجم اجازه میدهد که کد مخرب را از راه دور بر روی هر سیستم دارای سیستم عامل ویندوز اجرا نماید.

موتور پایگاه داده مایکروسافت جت یا به زبان سادهJET (Joint Engine Technology)، موتور پایگاه داده یکپارچه در چندین محصول مایکروسافت است، از جمله Microsoft Access و Visual Basic.

با توجه به توصیه های منتشر شده توسط Zero Day Initiative (ZDI)، این آسیب پذیری ناشی از مشکلی در مدیریت شاخص ها (indexes) در موتور پایگاه داده جت است که اگر با موفقیت مورد سوء استفاده قرار گیرد، می تواند موجب نوشتن بر روی حافظه خارجی (out-out-bounds memory) گردیده و درنتیجه کد از راه دور اجرا گردد.

روش کار به این صورت است که مهاجم باید کاربر (هدف) را به باز کردن یک فایل پایگاه داده ویژه JET متقاعد کند تا مهاجم بتواند با استفاده از این آسیب پذیری، کدهای مخرب را از راه دور بر روی سیستم کاربر(هدف) اجرا نماید.

به گفته محققان ZDI، این آسیب پذیری در همه نسخه های ویندوز پشتیبانی شده از جمله ویندوز 10، ویندوز 8.1، ویندوز 7 و ویندوز سرور نسخه 2008 تا 2016 وجود دارد.

تیم ZDI این آسیب پذیری را در تاریخ 8 مه به مایکروسافت گزارش کرد و غول تکنولوژی این خطا را در 14 مه تایید کرد اما موفق به پاکسازی این آسیب پذیری نشد و قرارشد در یک مهلت 120 روز (4 ماه) به روز رسانی را منتشر کند و پس از این مدت تیم ZDI این آسیب پذیری را با جزییات منتشر کرد.
کدهای Exploit بهره برداری از این آسیب پذیری نیز توسط صفحه GitHub تیم Trend Micro منتشر شده است.Takian.ir Researcher Discloses New Zero Day Affecting All Versions of Windows exploit

مایکروسافت در حال کار بر روی یک پچ برای رفع این آسیب پذیری است و از آنجایی که در پچ های ماه سپتامبر عرضه نشده است، باید منتظر باشیم تا مایکروسافت در ماه اکتبر (یعنی اواسط مهرماه) این پچ را ارئه نماید.

تیم Trend Micro به همه کاربران آسیب دیده توصیه می کند تا زمان ارائه پچ توسط مایکروسافت، محدودیت هایی را بر روی برنامه هایی که با JET در تعامل هستند، اعمال نمایند .

برچسب ها: کدهای Exploit, Zero Day Initiative, Joint Engine Technology, پایگاه داده مایکروسافت جت, Microsoft Jet Database Engine, Trend Micro Security, روزصفر, v, ZDI, آسیب پذیری روزصفر, مایکروسافت, Zero Day, آسیب پذیری

چاپ ایمیل